niedziela, 24 lutego 2013

Pamięci tych, których nie ma

Nie byłam do końca pewna, czy zamieścić ten post. W sumie mógł czekać na 'lepsze' czasy, gdy jego treść będzie pasować tematycznie (czyt. listopad). Ale potem uznałam, że to bzdura. Tęsknota i wspomnienia towarzyszą mi każdego dnia, nie tylko w święta. I jestem niemal w 100% pewna, że nie jestem w tych odczuciach osamotniona.

Jak zapowiadałam ostatnio - postanowiłam wypróbować pomysły z książki Doniczkowe inspiracje - a konkretnie planowałam zrobić świeczki. Plan jednak nieco się zmienił, a to dlatego, że zbliżający się weekend uświadomił mi, iż będę odwiedzać groby bliskich i przydałoby się zakupić znicze. Wtedy do mnie dotarło...


Czym różni się dekoracyjna świeczka od znicza? Nastrojem, przekazem. Niczym więcej. A różnica między zniczem zrobionym, a kupionym - przepastna. Mimo, że wybór gotowych zniczy z roku na rok się powiększa, to jednak nie to samo, co własnoręcznie wykonany czy ozdobiony świecznik. Każde pociągnięcie pędzlem, każdy doklejony element, każda chwila spędzona na przygotowaniu takiego znicza wyzwalają zarówno emocje jak i wspomnienia. Nawet nie przypuszczałam, że ich wykonanie sprawi mi tyle przyjemności. 

Ktoś kiedyś powiedział mi, że nie stawiamy grobów dla zmarłych, nie odwiedzamy ich i nie przynosimy kwiatów dla nich - robimy to dla siebie - by nie zapomnieć, by zapełnić pustkę. Być może coś w tym jest, bo te kilka dni, w trakcie których powstawały znicze były mieszanką tęsknoty i radości. Nie oczekuję żalu, ani współczucia - Ty, drogi czytelniku, zapewne również kogoś straciłeś. Okazuje się, że istnieją takie momenty naszego życia, które są wspólne dla nas wszystkich. 

Gorąco zachęcam do samodzielnego wykonania znicza - czy to z doniczek, czy dekorowanie gotowych zniczy ceramicznych.  Trochę farby, lakieru, jakieś drobiazgi do dekoracji i ogrom - najczęściej pozytywnych - emocji.

2 komentarze:

  1. wyszły naprawde bardzo ladnie i zgadzam się że taki zrobiony jest o wiele bardziej od serca, od nas

    OdpowiedzUsuń
  2. Aniu to bardzo dobry pomysł, nie lubię kupować zniczy, są zawsze takie smutne.
    Pozdrawiam ☼

    OdpowiedzUsuń

Obserwatorzy

Prawy do lewego

Prawych uprasza się o korzystanie z zamieszczonych treści i zdjęć zgodnie z przepisami świata tego, sumieniem i społeczną moralnością. Znaczy, że można zapożyczyć w/w z mojego bloga tylko do celów niekomercyjnych i każdorazowo odsyłając do źródła. Jednocześnie uświadamiam, iż skany szablonów są moją własnością, jednak niektóre treści na nich się znajdujące - nie. Informuję o tym szczerze. Nie ponoszę odpowiedzialności za niewłaściwe wykorzystanie materiałów.

Obserwatorze! Nie bądź statystyczną cyferką na blogowym liczniku. Jeśli jesteś tu po raz pierwszy - napisz coś o sobie. ('Coś' to też 'coś', ale niekoniecznie o to mi chodziło;).